Εικόνα εξυγίανσης εμφανίζουν δύο κρατικές εταιρείες που, πριν από μερικά χρόνια, βρίσκονταν, πολύ συχνά, στο επίκεντρο σκανδάλων κακοδιαχείρισης. Αυτό, βέβαια, δεν συνεπάγεται ότι έχουν ξεπεράσει τον «κίνδυνο»... καθώς, όπως φανερώνουν τα μεγέθη τους, έχουν ακόμη αρκετό δρόμο να διανύσουν μέχρι να ανακάμψουν και να μπουν σε τροχιά μεγέθυνσης των δραστηριοτήτων τους.
Ο λόγος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που παρουσίασαν, κατά το 2013, βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα, με την πρώτη να εμφανίζει κέρδη.
Ειδικότερα, η θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ, που διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, παρουσίασε, κατά το 2013, κέρδη μετά από φόρους ύψους 1,9 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 272,8 χιλιάδων ευρώ το 2012. Αυτό όταν το 2009 είχε εμφανίσει ζημιές που ξεπερνούσαν τα 230 εκατ. ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε σε 75,7 εκατ. ευρώ από 82,9 εκατ. το 2012, δηλαδή παρουσίασε μείωση περίπου 8,8%. Τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης προ φόρων, χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων, αποσβέσεων και προβλέψεων ανήλθαν σε κέρδη ποσού 3,7 εκατ. ευρώ έναντι κέρδους 4,6 εκατ. ευρώ για την αντίστοιχη προηγούμενη χρήση, καταγράφοντας μείωση 19,8%. Παρουσίασε ακόμη, κέρδη μετά από φόρους ύψους 1,9 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 272,8 χιλιάδων ευρώ το 2012.
Ωστόσο, εμφανίζει υψηλές υποχρεώσεις ύψους 882,5 εκατ. ευρώ έναντι 861,3 εκατ. το 2012, γεγονός που σημαίνει ότι τα χρέη προς το Δημόσιο και τον ΟΣΕ δεν έχουν ακόμη διαγραφεί (κρατικές ενισχύσεις).
Πάντως, πέτυχε να μειώσει τα λειτουργικά έξοδα σε ποσοστό 12%. Πρόκειται για δαπάνες που σχετίζονται με μισθούς, ημερομίσθια και επιδόματα (20 εκατ. από 27,1 εκατ.), με παροχές κοινωνικής ασφάλισης (6,7 εκατ.) και αποζημιώσεις απόλυσης ή εξόδου εμμίσθου προσωπικού ΟΣΕ (85,8 εκατ.).
ΕΛΤΑ
Βελτιωμένα αποτελέσματα παρουσιάζουν και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που «έκλεισαν» τη χρήση του 2013 με ζημιές προ φόρων, οι οποίες, όμως, είναι σημαντικά χαμηλότερες, συγκριτικά με το 2012.
Η εταιρεία παρουσίασε προ φόρων ζημιές ύψους 6 εκατ. ευρώ έναντι 14,5 εκατ. το 2012 (-58,6%). Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, εάν είχε ακολουθηθεί το μοντέλο διακυβέρνησης «παλαιότερων εποχών», η εταιρεία θα παρουσίαζε σήμερα ζημιές της τάξης των 30 εκατ. ευρώ. Εξάλλου, το 2009 τα ΕΛΤΑ είχαν εμφανίσει ζημιές μετά φόρων 34,7 εκατ. ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών του 2013 ανήλθε σε ενοποιημένο επίπεδο στα 387,6 εκατ. ευρώ έναντι 419,9 εκατ. το 2012, παρουσιάζοντας μείωση 7,7%. Ωστόσο, το περιθώριο μικτού κέρδους του ομίλου ανήλθε σε 8,5% το 2013 έναντι 7,3% το 2012, ενώ αυξήθηκαν οι βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις στα 96,6 εκατ. ευρώ από 33,078 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, τα ίδια κεφάλαια είναι μικρότερα από το ½ του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου, με αποτέλεσμα να συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρο 47 του Κ.Ν. 2190/1920 (το Διοικητικό Συμβούλιο υποχρεούται να συγκαλέσει τη Γενική Συνέλευση, μέσα σε προθεσμία έξι μηνών από τη λήξη της χρήσης, που θα αποφασίσει τη λύση της εταιρείας ή την υιοθέτηση άλλου μέτρου).
Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση της εταιρείας προσβλέπει μέσα στο 2014 στον περαιτέρω περιορισμό του κόστους, όπως είναι το κόστος παραγωγής, μεταφοράς μέσω της περαιτέρω αναδιοργάνωσης και αυτοματοποίησης του δικτύου διαλογής και διανομής. Ακόμη επιδιώκεται ο λειτουργικός ανασχεδιασμός και ο εξορθολογισμός του δικτύου λιανικής, ο περιορισμός της χιλιομετρικής αποζημίωσης των πρακτόρων και των αποζημιώσεων των ταχυδρομικών εργολάβων, η μείωση των αμοιβών μεταφοράς χρηματαποστολών και λοιπών αμοιβών τρίτων, η εξοικονόμηση στο κόστος συντήρησης και λοιπές ενέργειες.
dimitris.delevegos@capital.gr
Ο λόγος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που παρουσίασαν, κατά το 2013, βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα, με την πρώτη να εμφανίζει κέρδη.
Ειδικότερα, η θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ, που διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, παρουσίασε, κατά το 2013, κέρδη μετά από φόρους ύψους 1,9 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 272,8 χιλιάδων ευρώ το 2012. Αυτό όταν το 2009 είχε εμφανίσει ζημιές που ξεπερνούσαν τα 230 εκατ. ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε σε 75,7 εκατ. ευρώ από 82,9 εκατ. το 2012, δηλαδή παρουσίασε μείωση περίπου 8,8%. Τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης προ φόρων, χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων, αποσβέσεων και προβλέψεων ανήλθαν σε κέρδη ποσού 3,7 εκατ. ευρώ έναντι κέρδους 4,6 εκατ. ευρώ για την αντίστοιχη προηγούμενη χρήση, καταγράφοντας μείωση 19,8%. Παρουσίασε ακόμη, κέρδη μετά από φόρους ύψους 1,9 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 272,8 χιλιάδων ευρώ το 2012.
Ωστόσο, εμφανίζει υψηλές υποχρεώσεις ύψους 882,5 εκατ. ευρώ έναντι 861,3 εκατ. το 2012, γεγονός που σημαίνει ότι τα χρέη προς το Δημόσιο και τον ΟΣΕ δεν έχουν ακόμη διαγραφεί (κρατικές ενισχύσεις).
Πάντως, πέτυχε να μειώσει τα λειτουργικά έξοδα σε ποσοστό 12%. Πρόκειται για δαπάνες που σχετίζονται με μισθούς, ημερομίσθια και επιδόματα (20 εκατ. από 27,1 εκατ.), με παροχές κοινωνικής ασφάλισης (6,7 εκατ.) και αποζημιώσεις απόλυσης ή εξόδου εμμίσθου προσωπικού ΟΣΕ (85,8 εκατ.).
ΕΛΤΑ
Βελτιωμένα αποτελέσματα παρουσιάζουν και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που «έκλεισαν» τη χρήση του 2013 με ζημιές προ φόρων, οι οποίες, όμως, είναι σημαντικά χαμηλότερες, συγκριτικά με το 2012.
Η εταιρεία παρουσίασε προ φόρων ζημιές ύψους 6 εκατ. ευρώ έναντι 14,5 εκατ. το 2012 (-58,6%). Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, εάν είχε ακολουθηθεί το μοντέλο διακυβέρνησης «παλαιότερων εποχών», η εταιρεία θα παρουσίαζε σήμερα ζημιές της τάξης των 30 εκατ. ευρώ. Εξάλλου, το 2009 τα ΕΛΤΑ είχαν εμφανίσει ζημιές μετά φόρων 34,7 εκατ. ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών του 2013 ανήλθε σε ενοποιημένο επίπεδο στα 387,6 εκατ. ευρώ έναντι 419,9 εκατ. το 2012, παρουσιάζοντας μείωση 7,7%. Ωστόσο, το περιθώριο μικτού κέρδους του ομίλου ανήλθε σε 8,5% το 2013 έναντι 7,3% το 2012, ενώ αυξήθηκαν οι βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις στα 96,6 εκατ. ευρώ από 33,078 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, τα ίδια κεφάλαια είναι μικρότερα από το ½ του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου, με αποτέλεσμα να συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρο 47 του Κ.Ν. 2190/1920 (το Διοικητικό Συμβούλιο υποχρεούται να συγκαλέσει τη Γενική Συνέλευση, μέσα σε προθεσμία έξι μηνών από τη λήξη της χρήσης, που θα αποφασίσει τη λύση της εταιρείας ή την υιοθέτηση άλλου μέτρου).
Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση της εταιρείας προσβλέπει μέσα στο 2014 στον περαιτέρω περιορισμό του κόστους, όπως είναι το κόστος παραγωγής, μεταφοράς μέσω της περαιτέρω αναδιοργάνωσης και αυτοματοποίησης του δικτύου διαλογής και διανομής. Ακόμη επιδιώκεται ο λειτουργικός ανασχεδιασμός και ο εξορθολογισμός του δικτύου λιανικής, ο περιορισμός της χιλιομετρικής αποζημίωσης των πρακτόρων και των αποζημιώσεων των ταχυδρομικών εργολάβων, η μείωση των αμοιβών μεταφοράς χρηματαποστολών και λοιπών αμοιβών τρίτων, η εξοικονόμηση στο κόστος συντήρησης και λοιπές ενέργειες.
dimitris.delevegos@capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου