Μετά από 42 χρόνια έντονης παραγωγικής δραστηριότητας, εξαιτίας της καταστροφικής πολιτικής που ακολούθησε τόσο ο ιδιώτης επενδυτής όσο και η διορισμένη... από το Δημόσιο, Διοίκηση και κάτω από την έντονη πίεση της τρόικα, η ΕΛΒΟ, μια από τις τρεις μόνο αμυντικές βιομηχανίες που έχουν απομείνει στη χώρα, απειλείται με συρρίκνωση ή ίσως και εξαφάνιση.
Στη διάρκεια των 42 ετών που δραστηριοποιείται έχει αποτελέσει τον βασικό προμηθευτή οχημάτων του ελληνικού και του κυπριακού στρατού (αρμάτων μάχης, τζιπ, τεθωρακισμένων και φορτηγών) ενώ παράλληλα κατασκεύασε πλήθος πολιτικών οχημάτων (πυροσβεστικά, ασθενοφόρα, απορριμματοφόρα, βυτιοφόρα, φορτηγά, γεωργικά μηχανήματα κ.ά.) και ένα μεγάλο τμήμα αστικών λεωφορείων και τρόλεϊ για την κάλυψη των αναγκών των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας.
Το 2010 ο Όμιλος Μυτιληναίου εγκατέλειψε το management της ΕΛΒΟ παρά τη συμβατική του υποχρέωση και την άφησε με χρέος άνω των 100 εκατομμυρίων. Η διορισμένη, εν συνεχεία, από το υπουργείο Οικονομικών, Διοίκηση κατασπατάλησε ό,τι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου έγιναν, εξοφλώντας μόνο χρέη της εταιρίας και αδιαφορώντας για την παραγωγική της ικανότητα με αποτέλεσμα να μην μπορέσει ούτε να ολοκληρώσει παραγγελίες που ήδη είχε, αλλά ούτε και να πάρει μέρος σε διαγωνισμούς. Φτάσαμε έτσι στη σημερινή κατάσταση όπου, κατ’ απαίτηση των δανειστών, η κυβέρνηση έθεσε την εταιρία υπό «ειδική εκκαθάριση», να εκποιήσει δηλαδή όσα περιουσιακά της στοιχεία μπορέσει, να απολύσει το προσωπικό και να συρρικνώσει την παραγωγική της ικανότητα, εξυπηρετώντας μ’ αυτόν τον τρόπο τους ιδιώτες ανταγωνιστές της, ξένους και Έλληνες.
Όλα αυτά τη στιγμή που η ΕΛΒΟ είναι σε θέση να εξυπηρετήσει πάγιες και διαρκείς ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, ανάγκες για τις οποίες, δηλαδή, ούτως ή άλλως πληρώνουν κάθε χρόνο. Επιπλέον, μάλιστα, μπορεί να καλύψει την παραγωγή και επισκευή πολλών τύπων οχημάτων για δημόσιους οργανισμούς και την αυτοδιοίκηση (λεωφορεία, πυροσβεστικά, ασθενοφόρα, απορριμματοφόρα φορτηγά κ.ά.).
Μετά την απόφαση του Εφετείου Θεσσαλονίκης (υπ’ αριθ. 191/2014) ειδικός εκκαθαριστής της ΕΛΒΟ ορίστηκε η εταιρία Ernst&Young με υπεύθυνο για την εκκαθάριση τον Μιχάλη Χουρδάκη. Για να υλοποιηθεί το όλο εγχείρημα το υπ. Οικονομικών, με Τροπολογία που πέρασε από τη Βουλή, χρηματοδότησε την ειδική εκκαθάριση με το ποσό των 14.488.000 ευρώ, όπου αυτά τα χρήματα ευελπιστεί ότι θα επιστραφούν πάλι πίσω στα ταμεία του, μετά την πώληση της ΕΛΒΟ. Με αυτά τα χρήματα θα ήταν υπόχρεος ο εκκαθαριστής να πληρώσει τους εργαζόμενους και να συνεχιστούν τα δύο προγράμματα με το ΥΠΕΘΑ. Επίσης δεσμευόταν για όσο διάστημα διαρκεί η εκκαθάριση να μην γίνουν απολύσεις. Δηλαδή μέχρι 31/12/2014.
Έτσι, λοιπόν, την Τρίτη 13/10/2014 ο ειδικός εκκαθαριστής δημοσίευσε την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την πώληση της ΕΛΒΟ. Η διαδικασία θα διαρκέσει 20 ημέρες από την ημέρα της δημοσίευσης, διάστημα κατά το οποίο οι ενδιαφερόμενοι θα παραλαμβάνουν το φάκελο, και μετά θα αρχίσει η κατάθεση των προσφορών. Η εταιρία χωρίζεται σε τέσσερις κατηγορίες:
Έτσι, λοιπόν, την Τρίτη 13/10/2014 ο ειδικός εκκαθαριστής δημοσίευσε την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την πώληση της ΕΛΒΟ. Η διαδικασία θα διαρκέσει 20 ημέρες από την ημέρα της δημοσίευσης, διάστημα κατά το οποίο οι ενδιαφερόμενοι θα παραλαμβάνουν το φάκελο, και μετά θα αρχίσει η κατάθεση των προσφορών. Η εταιρία χωρίζεται σε τέσσερις κατηγορίες:
1. Το οικόπεδο, τα ακίνητα και ο μηχανολογικός εξοπλισμός που βρίσκεται στη ΒΙΠΕΘ Σίνδου.
2. Τα αποθέματα ανταλλακτικών.
3. 2 οικόπεδα στην περιοχή Καλοχωρίου.
4. 11 δεξιοτίμονα στρατιωτικά φορτηγά 4×4 cargo κατασκευής 2013 (από το πρόγραμμα της Κύπρου που έχει εκπέσει).
2. Τα αποθέματα ανταλλακτικών.
3. 2 οικόπεδα στην περιοχή Καλοχωρίου.
4. 11 δεξιοτίμονα στρατιωτικά φορτηγά 4×4 cargo κατασκευής 2013 (από το πρόγραμμα της Κύπρου που έχει εκπέσει).
Η εκποίηση της περιουσίας θα διενεργηθεί με δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό χωριστά και αυτοτελώς για την καθεμία από τις παραπάνω κατηγορίες ενεργητικού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14Α του Ν.3429/2005 και τους όρους της σχετικής διακήρυξης διαγωνισμού, που θα δημοσιευθεί στον Τύπο χωριστά και αυτοτελώς.
Πλιάτσικο και διάλυση
Όπως γίνεται αντιληπτό, η ΕΛΒΟ πλιατσικολογείται και διαλύεται και μαζί με αυτή και οι εργαζόμενοί της πετιούνται στον δρόμο. Διαπράττεται, σήμερα, άλλο ένα μεγάλο έγκλημα από τις μνημονιακές κυβερνήσεις και άλλη μια βιομηχανία στην περιοχή της Θεσσαλονίκης κλείνει. Ενώ θα μπορούσε να είναι η βιομηχανική ατμομηχανή για ανάπτυξη και για θέσεις εργασίας. Για να καλύψει η κυβέρνηση όλη αυτή την καταστροφική πολιτική της έρχεται και μας λέει ότι στο δημόσιο διαγωνισμό θα πάρει μέρος και το ΥΠΕΘΑ. Χρησιμοποιεί μάλιστα σαν παπαγαλάκια και τους συνδικαλιστές της ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ για να γίνει πιο πιστευτό αυτό το μύθευμα. Θα είναι πραγματικά μια παγκόσμια πρωτοτυπία να δούμε το Δημόσιο να αγοράζει ξανά αυτό που ήδη είναι δικό του.
Ως εργαζόμενοι της ΕΛΒΟ, δηλώνουμε σε κάθε κατεύθυνση ότι θα υπερασπιστούμε με κάθε δυνατό τρόπο το δικαίωμά μας στην εργασία και θα σταθούμε εμπόδιο στην αποβιομηχάνιση της χώρας και τη λεηλασία των παραγωγικών δομών της προς όφελος μιας οικονομικής ελίτ, όπως και στην κατεδάφιση της όποιας κοινωνικής πρόνοιας υπήρχε μέχρι σήμερα.
Ο στρατηγικός ρόλος της ΕΛΒΟ για την άμυνα της χώρας, ο κοινωνικός της ρόλος αλλά και η οικονομική της συμβολή στην τοπική κοινωνία βρίσκονται στο στόχαστρο μιας εγκληματικής πολιτικής, η οποία απειλεί την εταιρία με συρρίκνωση ή ξεπούλημα σε ιδιώτη αντί πινακίου φακής.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το πρόβλημα της ΕΛΒΟ είναι μέρος των πρωτοφανών προβλημάτων όλης της ελληνικής κοινωνίας και καθαρά πολιτικό. Έχει να κάνει με το μέλλον που θέλουμε να έχει ο τόπος, με ανεξαρτησία και λαϊκή κυριαρχία και το τέλος των μνημονιακών και νεοφιλελεύθερων πολιτικών.
Χρήστος Ξεφτέρης, Πρώην μέλος Δ.Σ. του Σωματείου Εργαζομένων ΕΛΒΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου