Σε τροχιά ιδιωτικοποίησης μπαίνουν για μία ακόμα φορά τα Ελληνικά Ταχυδρομεία τα οποία φαίνεται να «νοικοκυρεύουν» τα οικονομικά τους και παρά την μείωση εσόδων το 2013 περιόρισαν σημαντικά τις ζημιές τους.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΤΑ το 2013 ο Όμιλος παρουσίασε έσοδα 387,6 εκατ. ευρώ έναντι 419,9 εκατ. το 2012 (μείωση 7,7%). Παρά την μείωση των εσόδων οι ζημιές προ φόρων περιορίστηκαν σημαντικά και έφτασαν στα 6 εκατ. ευρώ έναντι 14,5 εκατ. το 2012 (μείωση 58,6%).
Σημαντικό ρόλο στη μείωση των ζημιών έπαιξε ο περιορισμός στις δαπάνες προσωπικού που το 2013 διαμορφώθηκαν στα 270,9 εκατ. ευρώ, έναντι 305,3 εκατ. ευρώ το 2012. σημειώνεται ότι στον Ομιλο το 2013 απασχολούνταν συνολικά 8.159 άτομα, έναντι 9.230 το 2012.
Όπως περιγράφει στην οικονομική έκθεση του 2013 ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού, Κωστής Μελαχροινός, η μείωση του κύκλου εργασιών οφείλεται στην απελευθέρωση του κλιμακίου βάρους των 50 γρ. από 01/01/2013, καθώς το τμήμα της αγοράς που άνοιξε στον ανταγωνισμό αντιστοιχεί σε υψηλό ποσοστό των ταχυδρομικών εσόδων των ΕΛΤΑ. Παράλληλα η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μειώνει σημαντικά την αλληλογραφία, η οποία αντιπροσωπεύει το 70% των εσόδων τους.
Σημαντική επιπλέον απειλή για τα έσοδα των ΕΛΤΑ αποτελεί και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση που εφαρμόζεται στο δημόσιο τομέα, όπως για παράδειγμα η αποκλειστικά πλέον ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων μέσω του διαδικτύου.
Νέα προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ
Την ίδια νέα προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων ξεκίνησε το ΤΑΙΠΕΔ με τη διερεύνηση της αγοράς προκειμένου να διαπιστωθεί αν το ενδιαφέρον της αγοράς για τον καθολικό φορέα ταχυδρομικών υπηρεσιών της χώρας μας έχει αναζωπυρωθεί. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι υπάρχει ενδιαφέρον για την εξαγορά της εταιρείας, τότε ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί πριν από το τέλος του 2014.
Θα είναι η τρίτη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ, καθώς οι δύο προηγούμενοι δεν τελεσφόρησαν. Μάλιστα το 2012 οι Lazzards και Price water house Coopers, οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι που είχε ορίσει για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου, γύρισαν με έναν μόνο? «μνηστήρα» στο χαρτοφυλάκιό τους, τα βελγικά ταχυδρομεία.
Υπενθυμίζεται ότι 2009 που η τότε κυβέρνηση είχε προκηρύξει διαγωνισμό για την πώληση της εταιρείας Ταχυμεταφορές - ΕΛΤΑ τα βελγικά ταχυδρομεία είχαν συμμετάσχει στη διαδικασία καταθέτοντας μάλιστα και δεσμευτική προσφορά σε κοινοπραξία με την Imperio και την Star Investments. Ωστόσο η προσφορά που είχε καταθέσει τότε η κοινοπραξία είχε θεωρηθεί χαμηλότερη της αποτίμησης και ο διαγωνισμός είχε κηρυχθεί άγονος.
Καθολική υπηρεσία
«Άσος» στην πώληση των ΕΛΤΑ η «προίκα» που δόθηκε με νόμο στα Ελληνικά Ταχυδρομεία και αφορά την εκτέλεση της καθολικής υπηρεσίας μέχρι το 2028.
«Αγκάθι» στην επικείμενη αποκρατικοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων αναμένεται να αποτελέσει η θέση της Κομισιόν για δεσπόζουσα θέση της εταιρείας στην αγορά.
Στο πλαίσιο αυτό και για να γίνουν πιο ελκυστικά στον επενδυτή η διοίκηση του Οργανισμού προχωρεί στη συγχώνευση με τη θυγατρική ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές και εισάγει νέα προϊόντα και υπηρεσίες.
Σαφώς τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έχουν δεσπόζουσα θέση στην αγορά, το ερώτημα είναι αν γίνεται κατάχρηση της θέσης αυτής, σημειώνουν στελέχη της ταχυδρομικής αγοράς, αφήνοντας να εννοηθεί ότι τέτοιο θέμα δεν τίθεται. Να σημειωθεί ότι τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έχουν οριστεί ως πάροχος της καθολικής υπηρεσίας έως το 2028 και στο πλαίσιο αυτό, για την κάλυψη του κόστους αυτής της υπηρεσίας, επιδοτούνται από τον προϋπολογισμό.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να εξασφαλιστεί ότι η διαδικασία αυτή είναι απολύτως συμβατή με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Εφόσον αυτό επιβεβαιωθεί, δεν αναμένεται να υπάρξει πρόβλημα με την περίπτωση των ελληνικών ταχυδρομείων, τόνιζαν τα ίδια στελέχη.
Της Μαρίας Μόσχου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου