Κυριακή 1 Ιουνίου 2014

Πώς "νοικοκυρεύτηκε" η πιο υπερχρεωμένη ΔΕΚΟ της Ευρώπης

Το κακό παρελθόν, ως ο πιο ζημιογόνος κρατικός οργανισμός της Ευρώπης, φαίνεται να εγκαταλείπει οριστικά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που επιδιώκει να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στη σταδιακή μετεξέλιξη του Πειραιά σε διαμετακομιστικό κέντρο. Η εταιρεία εμφανίζει βελτιωμένα μεγέθη σταθερά από το 2012, οπότε παρουσίασε θετικά αποτελέσματα αλλά αρνητικά ίδια κεφάλαια.

Ειδικότερα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρουσίασε κέρδη 1,2 εκατ. ευρώ (ebitda) το 2012 και αναμένεται να εμφανίσει λειτουργική κερδοφορία το 2013.

Βέβαια, για την επιστροφή στα θετικά αποτελέσματα, απαιτήθηκε να μειωθεί το προσωπικό σε ποσοστό 44,1%, να καταργηθεί μεγάλος αριθμός δρομολογίων και να αυξηθεί η τιμή των εισιτηρίων έως και 100% από το 2010. Όπως και η διαγραφή του χρέους, ύψους 10 δισ. ευρώ, του οργανισμού δια της απορρόφησής του από το Δημόσιο, με αποτέλεσμα να μεταφερθεί η τεράστια αυτή επιβάρυνση στους κρατικούς προϋπολογισμούς των προηγούμενων ετών.

Στο πλαίσιο της εξυγίανσης του οργανισμού, αναστάλθηκαν όλα τα διεθνή δρομολόγια και εκείνα στη δυτική Μακεδονία και την Πελοπόννησο, μετατάχθηκαν περισσότεροι από 2.500 εργαζόμενοι και ψαλλιδίστηκαν οι μισθολογικές αποδοχές σε ποσοστό άνω του 20%.

Αύξηση μεριδίου

Κατά τα τελευταία χρόνια, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπό τον Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο, έχει επικεντρωθεί στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω της βελτίωσης του συστήματος ηλεκτρονικών κρατήσεων, της δημιουργίας συνδυασμένων διαδρομών με ταξί και της παροχής δωρεάν ασύρματου ιντερνέτ.

Την ίδια στιγμή, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσανατολίζεται στην αύξηση του μεριδίου των εμπορευματικών μεταφορών, έχοντας συνάψει συμφωνίες με την HP, τη Huawei, τη ZTE, τη P&G και βέβαια την Cosco. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, νέοι πολυεθνικοί κολοσσοί σχεδιάζουν να εγκατασταθούν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας που αποτελεί το ενδέκατο μεγαλύτερο κέντρο εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ωστόσο, ουσιαστικής σημασίας για τη βελτίωση του παρεχόμενου έργου είναι η ολοκλήρωση της διπλής γραμμής και της ηλεκτροκίνησης/σηματοδότησης/τηλεχειρισμού στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη έως το 2016, με την πρώτη φάση να έχει ολοκληρωθεί.

Επίσης, από τα μέσα Μαΐου ξεκίνησαν εκ νέου τα διεθνή σιδηροδρομικά δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη με τελικό προορισμό τα Σκόπια, το Βελιγράδι και τη Σόφια.

Το κόστος για το απλό εισιτήριο προς Σόφια ανέρχεται στα 16,80 ευρώ, ενώ το εισιτήριο μετ’ επιστροφής στα 33,60 ευρώ. Αντίστοιχα, το απλό εισιτήριο από Θεσσαλονίκη μέχρι Βελιγράδι κοστίζει 33,80 ευρώ, ενώ μετ’ επιστροφής 54,10 ευρώ.

Ιδιωτικοποίηση ενόψει

Την ίδια στιγμή, η ιδιωτικοποίηση θα κρίνει τα πάντα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με το χρονοδιάγραμμα, όπως έχει μεταδώσει το Capital.gr, να προβλέπει την υποβολή δεσμευτικών προσφορών μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.

Η αποκρατικοποίηση αποτελεί προαπαιτούμενο προκειμένου να «μπει στο συρτάρι» η υπόθεση των κρατικών ενισχύσεων ύψους 714 εκατ. ευρώ που δόθηκαν στον οργανισμό κατά το διάστημα 2007-2009 και αφορούν αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, μεταφορά περιουσιακών στοιχείων κτλ.

Ειδικότερα, η Κομισιόν θέσει ως προϋπόθεση την επιτυχή ιδιωτικοποίηση του οργανισμού προκειμένου να διαγραφεί μεγάλο μέρος των κρατικών ενισχύσεων. Όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει σε αυτή τη φόρμουλα σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις, με τη σημερινή διοίκηση της Κομισιόν και γι’ αυτό στόχος είναι η ιδιωτικοποίηση του οργανισμού να βρίσκεται σε καταληκτικό στάδιο πριν αναλάβει καθήκοντα ο νέος πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (1η Νοεμβρίου).

Ας σημειωθεί ότι τρία είναι τα σχήματα που ενδιαφέρονται για την απόκτηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ελληνορωσική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-RZD, η γαλλική SNCF και η ρουμανική Grupo Feroviar Roman.

Συμμετοχή Δημοσίου στις ΑΜΚ του ΟΣΕ

Έτος
Ποσό (εκατ. €)
2000
415
2001
318
2002
450
2003
312
2004
329
2005
257
2006
275
2007
397
2008
406
2009
552
2010
432
2011
500
Πηγή: Κρατικοί προϋπολογισμοί dimitris.delevegos@capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου