Πέμπτη 22 Μαΐου 2014

ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ: Δύο ξένοι στην ίδια στέγη

ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ: Δύο ξένοι στην ίδια στέγη
Οι συνεχείς κόντρες των δύο εταιρειών και η υπονόμευση μπλοκάρουν τα έργα κοστίζοντας εκατομμύρια στον ελληνικό σιδηρόδρομο...

Σοβαρές παρενέργειες στα έργα του σιδηροδρόμου προκαλεί το βραχυκύκλωμα από τις διαφωνίες μεταξύ του ΟΣΕ και της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ, που πολλοί πλέον παρομοιάζουν με συγκατοίκηση δύο ξένων στο ίδιο σπίτι. Οι συνεχείς κόντρες και η υπονόμευση έχουν φτάσει μέχρι το γραφείο του υπουργού Μεταφορών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ο οποίος δέχεται εισηγήσεις για νομοθετικές παρεμβάσεις που θα καθιστούν διακριτούς τους ρόλους μεταξύ των δύο εταιρειών που συχνά αλληλοκαλύπτονται και ανταγωνίζονται η μία την άλλη. Αν και η ΕΡΓΟΣΕ συστάθηκε το 1996 με την προτροπή της Ε.Ε. να της ανατεθούν όλα τα συγχρηματοδοτούμενα έργα του ελληνικού σιδηροδρόμου (μελέτη-κατασκευή), λόγω της κατασπατάλησης πόρων από τον ΟΣΕ τα προηγούμενα χρόνια, στην πράξη ο ρόλος αυτός δοκιμάζεται συνεχώς.  Πρόσφατο θύμα της ενδοοικογενειακής σύγκρουσης, η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο. Η προκήρυξη των μελετών β΄φάσης για την κατασκευή του έργου από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ σκάλωσε στον ΟΣΕ ο οποίος, διαφωνώντας πλήρως με τον σχεδιασμό, έστειλε επιστολή στη διαχειριστική αρχή για να μπλοκάρει τη μελέτη θεωρώντας ότι το έργο θα είναι ακριβό! Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ενστάσεις του ΟΣΕ αφορούσαν από τους σταθμούς και τους ανισόπεδους κόμβους μέχρι τον τρόπο διευθέτησης των ρεμάτων. Βάσει του σχεδιασμού η νέα γραμμή, που θα αναβαθμίσει και το λιμάνι του Λαυρίου, προβλέπεται να διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (Μαρκόπουλο, Λιμάνι του Λαυρίου) και επτά στάσεις: Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρόπη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου. Η διαδρομή Αθήνα - Λαύριο θα γίνεται σε λιγότερο από μία ώρα, με ταχύτητα 120 χλμ., ενώ το έργο εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τα 100 εκατ. ευρώ.
Παρόμοιες τρικλοποδιές μπήκαν τους τελευταίους μήνες και στο έργο της ανάταξης της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αθήνα - Δομοκός, κόστους 25 εκατ. ευρώ, το οποίο όταν ολοκληρωθεί υπολογίζεται ότι θα εξοικονομήσει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ 16 εκατ. ευρώ ετησίως: από την αντικατάσταση της πετρελαιοκίνησης με την ηλεκτροκίνηση λόγω της μείωσης του κόστους ενέργειας, από τη διαφορά που θα προκύψει στα κόστη συντήρησης του ηλεκτροδοτούμενου τροχαίου υλικού σε σχέση με το ντιζελοκίνητο και από την αύξηση της κίνησης που θα φέρει η ταχεία σιδηροδρομική γραμμή στο δίκτυο. Η επίμαχη σύμβαση υπογράφτηκε τον περασμένο Ιούνιο με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον προσεχή Οκτώβριο.
Ωστόσο, λίγους μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2013, ο ΟΣΕ αποφάσισε να θέσει σε εφαρμογή μια νέα εργολαβία για την αντικατάσταση σιδηροτροχιών στο τμήμα Αχαρναί - Οινόη, η οποία όχι μόνο εμποδίζει στην ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης, αλλά εξαιτίας των καθυστερήσεων που σημειώνονται στην εκτέλεση των εργασιών ο ανάδοχος, η εταιρεία Τέρνα, έχει ζητήσει παράταση της 4ης αποκλειστικής προθεσμίας του έργου έως τις 25 /9/2014 και αναθεώρηση, γεγονός που σηματοδοτεί πρόσθετες δαπάνες για όσες εργασίες δεν εκτελεστούν εντός της συμβατικής προθεσμίας που είναι η 3η Οκτωβρίου του 2014. Με επιστολή της η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ ζητούσε από τη μητρική εταιρεία να της δοθούν σαφή χρονοδιαγράμματα και αναλυτική περιγραφή του έργου με στόχο την παράλληλη εκτέλεση των δύο συμβάσεων. Η διοίκηση όμως του ΟΣΕ εντάσσει την εργολαβία στο πλαίσιο της συντήρησης του δικτύου, θεωρεί ότι δεν επηρεάζει τα υψομετρικά χαρακτηριστικά της γραμμής και υποστηρίζει ότι πρόκειται για δύο ανεξάρτητες εργολαβίες. Αίσθηση προκάλεσε πρόσφατα και η ανάθεση από τον ΟΣΕ δύο εργολαβιών συνολικού ύψους 10 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Δράμα -Παρανέστι - Σταυρούπολη. Ο θόρυβος που δημιουργήθηκε αφορά το γεγονός ότι οι μελέτες αυτές χρηματοδοτούνται μεν από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, αλλά τα υπό μελέτη τμήματα δεν ανήκουν σε αυτά! Η διάσταση απόψεων μεταξύ των δύο εταιρειών εκδηλώθηκε τους προηγούμενους μήνες και στη συντήρηση του δικτύου του ΟΣΕ που αξίωνε να αναλάβει η ΕΡΓΟΣΕ.
Τελικά η εργολαβία θα ανατεθεί κατόπιν διαγωνισμού σε ιδιώτη και τον διαγωνισμό θα τον κάνει ο ΟΣΕ. Δυσαρέσκεια έχει προκαλέσει στην εταιρεία και η απόφαση του Δήμου Πατρέων, με τις ευλογίες όπως λέγεται του ΟΣΕ, για αλλαγή της χάραξης της γραμμής που θα περάσει μέσα από την πόλη, απαξιώνοντας την προτεινόμενη χάραξη από την ΕΡΓΟΣΕ.


Πηγή: ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου