Μειώνεται περαιτέρω ο πήχυς των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις για τη φετινή χρονιά. Ο νέος στόχος που τέθηκε στη διαπραγμάτευση με την τρόικα ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ, από 2,8 δισ. ευρώ που είχε τεθεί αρχικά. Αρχικά η τρόικα πίεζε ... ο πήχυς να τεθεί στα 3,56 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας τα «διαφυγόντα» έσοδα του 2013. Ο στόχος αυτός, ωστόσο, ορθώς χαρακτηρίστηκε «ουτοπικός», με δεδομένο ότι στα τρία χρόνια λειτουργίας του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων και έχοντας προηγηθεί οι αποκαλούμενες «εύκολες αποκρατικοποιήσεις», έχουν εισπραχθεί σωρευτικά 2,6 δισ. ευρώ. Ετσι, σύμφωνα με την τέταρτη αξιολόγηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του δεύτερου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής της χώρας, ο στόχος εσόδων τίθεται σε 1,5 δισ. ευρώ και για το 2015 στα 2,2 δισ. ευρώ. Επίσης, μέχρι το τέλος του 2020 τα συνολικά έσοδα από αποκρατικοποιήσεις αναμένεται να ανέλθουν σε 22,6 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, ακόμη και μετά τη μείωση των προαναφερόμενων στόχων στα έσοδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάνει λόγο για στόχους υπό συνεχή αναθεώρηση. Μάλιστα, η ίδια αναφέρεται σε αναθεώρηση των στόχων είτε προς τα επάνω, εφόσον υπάρχει αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον, είτε προς τα κάτω, εφόσον συνεχίσουν να υφίστανται τα προβλήματα στη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων. Επίσης, κάνει λόγο για αναγκαιότητα αναθεώρησης των χρονοδιαγραμμάτων αποκρατικοποίησης συγκεκριμένων επιχειρήσεων, καθώς έχουν καθυστερήσει η σύσταση και η οργάνωση των ρυθμιστικών αρχών σε κρίσιμες αγορές, όπως τα λιμάνια και τα ύδατα.
Πάντως, το νέο χρονοδιάγραμμα που έχει καταρτιστεί προβλέπει, στο τρίμηνο που μόλις χθες ξεκίνησε, την έναρξη επτά διαγωνισμών αποκρατικοποιήσεων. Πρόκειται για τους διαγωνισμούς που αφορούν στην αξιοποίηση του ΟΛΘ, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), του ΑΔΜΗΕ, της Εγνατίας Οδού, των μεγάλων περιφερειακών λιμένων της χώρας (π.χ. Λαύριο) και στην πώληση των δύο αεροσκαφών της πρώην Ολυμπιακής που δεν πωλήθηκαν κατά τον πρώτο διαγωνισμό που προκηρύχθηκε το 2011. Ακόμη, μέσα στο β΄ τρίμηνο του 2014 θα πρέπει να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για τη διανομή του «Ψηφιακού Μερίσματος» που προέκυψε από τη λειτουργία της ψηφιακής τηλεόρασης. Για όλες τις επτά προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις, ο προγραμματισμός αναφέρει ότι θα υπάρξει υποβολή δεσμευτικών προσφορών μεταξύ δ΄ τριμήνου 2014 μέχρι και β΄ τριμήνου του 2015.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το χρονοδιάγραμμα των αποκρατικοποιήσεων δεν αναφέρει τίποτε σχετικά με τους χρόνους προώθησης των αποκρατικοποιήσεων σε ΕΥΔΑΠ, ΕΛΠΕ, ΕΛΤΑ και του κοιτάσματος της Ν. Καβάλας. Προφανώς επειδή υπάρχουν νομικά κωλύματα. Από την άλλη πλευρά, σε ό,τι αφορά τις εν εξελίξει αποκρατικοποιήσεις, δεσμευτικές προσφορές αναμένονται μέσα στο β΄ τρίμηνο του έτους, για την εκχώρηση της άδειας του ιπποδρομιακού στοιχήματος, την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ, την αξιοποίηση έξι μαρινών και του ακινήτου στην Αφάντου (Ρόδος). Για το τρίτο τρίμηνο του 2014 αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΤΥ και περιφερειακά αεροδρόμια. Για τον ΟΛΠ, οι δεσμευτικές προσφορές εκτιμάται ότι θα υποβληθούν στο δ΄ τρίμηνο του 2014, ενώ την ίδια περίοδο αναμένονται και οι τελικές αποφάσεις της Κομισιόν για την αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.
Ωστόσο, ακόμη και μετά τη μείωση των προαναφερόμενων στόχων στα έσοδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάνει λόγο για στόχους υπό συνεχή αναθεώρηση. Μάλιστα, η ίδια αναφέρεται σε αναθεώρηση των στόχων είτε προς τα επάνω, εφόσον υπάρχει αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον, είτε προς τα κάτω, εφόσον συνεχίσουν να υφίστανται τα προβλήματα στη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων. Επίσης, κάνει λόγο για αναγκαιότητα αναθεώρησης των χρονοδιαγραμμάτων αποκρατικοποίησης συγκεκριμένων επιχειρήσεων, καθώς έχουν καθυστερήσει η σύσταση και η οργάνωση των ρυθμιστικών αρχών σε κρίσιμες αγορές, όπως τα λιμάνια και τα ύδατα.
Πάντως, το νέο χρονοδιάγραμμα που έχει καταρτιστεί προβλέπει, στο τρίμηνο που μόλις χθες ξεκίνησε, την έναρξη επτά διαγωνισμών αποκρατικοποιήσεων. Πρόκειται για τους διαγωνισμούς που αφορούν στην αξιοποίηση του ΟΛΘ, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), του ΑΔΜΗΕ, της Εγνατίας Οδού, των μεγάλων περιφερειακών λιμένων της χώρας (π.χ. Λαύριο) και στην πώληση των δύο αεροσκαφών της πρώην Ολυμπιακής που δεν πωλήθηκαν κατά τον πρώτο διαγωνισμό που προκηρύχθηκε το 2011. Ακόμη, μέσα στο β΄ τρίμηνο του 2014 θα πρέπει να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για τη διανομή του «Ψηφιακού Μερίσματος» που προέκυψε από τη λειτουργία της ψηφιακής τηλεόρασης. Για όλες τις επτά προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις, ο προγραμματισμός αναφέρει ότι θα υπάρξει υποβολή δεσμευτικών προσφορών μεταξύ δ΄ τριμήνου 2014 μέχρι και β΄ τριμήνου του 2015.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το χρονοδιάγραμμα των αποκρατικοποιήσεων δεν αναφέρει τίποτε σχετικά με τους χρόνους προώθησης των αποκρατικοποιήσεων σε ΕΥΔΑΠ, ΕΛΠΕ, ΕΛΤΑ και του κοιτάσματος της Ν. Καβάλας. Προφανώς επειδή υπάρχουν νομικά κωλύματα. Από την άλλη πλευρά, σε ό,τι αφορά τις εν εξελίξει αποκρατικοποιήσεις, δεσμευτικές προσφορές αναμένονται μέσα στο β΄ τρίμηνο του έτους, για την εκχώρηση της άδειας του ιπποδρομιακού στοιχήματος, την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ, την αξιοποίηση έξι μαρινών και του ακινήτου στην Αφάντου (Ρόδος). Για το τρίτο τρίμηνο του 2014 αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΤΥ και περιφερειακά αεροδρόμια. Για τον ΟΛΠ, οι δεσμευτικές προσφορές εκτιμάται ότι θα υποβληθούν στο δ΄ τρίμηνο του 2014, ενώ την ίδια περίοδο αναμένονται και οι τελικές αποφάσεις της Κομισιόν για την αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.
πηγή : kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου