Αντιμέτωπα με τις ζημιές που υπέστησαν από τη διάσπαση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, σε «καλό» και «κακό», είναι τα ΕΛΤΑ. Τα ΕΛΤΑ, τα οποία κατείχαν το 10% του ΤΤ, ζημιώθηκαν κατά 219 εκατ. από... τη διάσπαση του Ταμιευτηρίου και παράλληλα, γνώρισαν σημαντική συρρίκνωση των ιδίων κεφαλαίων, σε σημείο που για να λειτουργήσουν απαιτείται, είτε κεφαλαιακή ένεση από τον βασικό μέτοχο (ελληνικό δημόσιο), είτε «αναγκαστική μείωση» του μετοχικού κεφαλαίου.
Το μεν πρώτο έχει σημαντικές δυσκολίες, αφού το δημόσιο καλείται να «βάλει το χέρι στην τσέπη», οδηγώντας πιθανότατα τα ΕΛΤΑ σε νέο δανεισμό. Από την άλλη, εάν συμβεί το δεύτερο, αυτομάτως μειώνεται η αποτίμηση των ΕΛΤΑ, κάτι το οποίο «βολεύει» πιθανούς επενδυτές, ενόψει της αποκρατικοποίησης του οργανισμού.
Ως γνωστόν, τα ΕΛΤΑ είχαν προβεί σε δανεισμό, προκειμένου να αποκτήσουν το 10% του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και να μετάσχουν σε αυξήσεις του μετοχικού του κεφαλαίου. Όπως αναφέρεται στη λογιστική κατάσταση του 2011, για την αγορά των 28,4 εκατ. μετοχών του ΤΤ, τα ΕΛΤΑ κατέβαλαν συνολικά το ποσό των 211,73 εκατ.
Δυστυχώς, για τα ΕΛΤΑ η συμμετοχή του 10% μεταφέρθηκε στην, υπό καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης, “κακή” τράπεζα, με αποτέλεσμα τον μηδενισμό της. Σε επίπεδο οικονομικού αποτελέσματος, αυτό τα ζημίωσε κατά 219 εκατ., πέρα των συσσωρευμένων ζημιών, παλαιότερων χρήσεων, ύψους 67 εκατ.
Στελέχη της χρηματιστηριακής αγοράς, χαρακτηρίζουν «καταστροφική» την συμφωνία του 2006 μεταξύ ΕΛΤΑ - ΤΤ, η οποία πραγματοποιήθηκε, υπό την πίεση του δημοσίου να αντλήσει πόρους με κάθε δυνατό τρόπο και επιβάρυνε τον οργανισμό με σημαντικές δανειακές υποχρεώσεις.
Αντίθετα, το «καλό ΤΤ» που πέρασε στην Eurobank διατήρησε το 10% της συμμετοχής στα ΕΛΤΑ, με αποτέλεσμα η τράπεζα να μετέχει στο διοικητικό συμβούλιο και έμμεσα να έχει «λόγο» στην αποκρατικοποίηση. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η αποκρατικοποίηση των ΕΛΤΑ περνά μέσα από την… ανακεφαλαιοποίηση της Eurobank.
Τα αγκάθια της αποκρατικοποίησης
Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ αναμένεται εντός του έτους, εάν και η έναρξη της σχετικής διαδικασίας λαμβάνει συνεχείς παρατάσεις. Το οξύμωρο είναι ότι στον «αέρα» παραμένουν αρκετά κρίσιμα ζητήματα, όπως το συμβόλαιο διοίκησης μεταξύ ΕΛΤΑ και δημοσίου, αλλά και το κόστος - εκταμίευση της καθολικής υπηρεσίας («άγονα ταχυδρομικά δρομολόγια»). Τα ΕΛΤΑ είναι ο «Φορέας Καθολικής Υπηρεσίας» ως το 2028, αλλά ακόμη δεν έχουν ξεκαθαριστεί σημαντικές πτυχές του εγχειρήματος αυτού.
Σε οικονομικό επίπεδο, υπενθυμίζεται ότι τα ΕΛΤΑ σημείωσαν, το 2012, καθαρές ζημιές 9,2 εκατ. ευρώ, έναντι οριακών κερδών το 2011, απόρροια της σημαντικής πτώσης του κύκλου εργασιών κατά 13,4%. Ο κύκλος εργασιών έφτασε τα 419,9 εκατ., έναντι 484 εκατ. το 2011. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα συρρίκνωσης εσόδων αποτελούν οι τράπεζες.
Ο τραπεζικός κλάδος, που αποτελεί την κατηγορία “Μεγάλων Πελατών”, με το υψηλότερο πος οστό συμμετοχής στα έσοδα των ΕΛΤΑ, μειώθηκε το 2012 14,1%, σε σχέση με το 2011. Σημαντική απειλή αποτελεί και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση που εφαρμόζεται στο δημόσιο τομέα, όπως για παράδειγμα η αποκλειστική πλέον ηλεκτρονική υποβολή φορολογικών δηλώσεων, μέσω του διαδικτύου.
Προκειμένου να περιοριστεί η απώλεια εσόδων, η διοίκηση των ΕΛΤΑ (διευθύνων σύμβουλος Κωστής Μελαχροινός) διερευνά κανάλια εναλλακτικών πωλήσεων, όπως ενίσχυση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και νέες υπηρεσίες, όπως διακίνηση και παράδοση ακριβών φαρμάκων.
πηγή : metaforespress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου